Mijn wijk in 1964, klaar? over!

20170405_165035
Het is mijn eerste getuigschrift. Ondertekend door de hoofdcommissaris van de politie Hendrik Jan van der Molen en het hoofd van de school broeder Rosario. Later ging de hoofdcommissaris vies in de fout met de bouwvakkersoproer en werd hij eervol ontslagen in 1967. Ik ben lid van de schoolbrigade, verkeersbrigadier of wel klaar-over. Op het kruispunt Postjesweg en Hoofdweg in Amsterdam. Met mijn witte koppel om en mijn spiegelei loods ik menig schoolgenoot naar de overkant. Het spiegelei is ook een zwaard en met een tweegevecht haal ik mijn bovenlip open en 53 jaar later zit het litteken nog steeds onder mijn neus. Als het regent staan we in oversized witte lakjassen met zwarte biezen. Het natuurlijk leiderschap is er. Niemand waagt het om over te steken als ik niet met mijn rug naar de zebra, armen gespreid, en mijn gezicht naar de auto’s sta om ze door te laten als de Joden door de Rode Zee. Zij die zondigen mag ik aangeven bij de broeders.
Het is de periode van mijn eerste verliefdheid. Op de “meisjes zebra” staat het duo van de meisjesschool Heilige Monica. Een stevige blonde en een roodharige. Welke mijn voorkeur heeft is weggezakt in de tijd. Ik schat de roodharige want blond is nooit mijn voorkeur geweest. Er ontstaat een eerst romance. In de pauze smokkel ik briefjes naar de dameskant. Het hek dat de meisjes speelplaats omzoomde staat er nog steeds.
Op de oorkonde lees ik dat het ook een aansporing is om me in de toekomst te gedragen en in te spannen voor het bereiken van een grotere verkeersveiligheid. Gelukt. Ik ga nooit door rood en rijd nooit te hard. Het zat er al vroeg in.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Jeugdflardens en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

