Op naar Parijs

20170201_160047

Kaartje match in Parijs

Ongekend, ik mag mee! Yes, niet naar school maar naar Parijs. Voor de eerste keer in mijn leven. Want grote buitenlandgangers zijn we niet. Ajax gaat er een beslissingswedstrijd spelen. De heenwedstrijd in het Olympisch stadion eindigde in een 1-3 verlies. Er ligt sneeuw in het Olympisch Stadion. We zullen die Portugezen wel eens te pakken nemen. Maar Ajax verliest met 1-3. Aan de radio gekluisterd horen we hoe het wonder van Lissabon zich voltrekt. Ajax sleept er een 1 -3 overwinning uit en dwingt een beslissingswedstrijd af. In die tijd gebruikelijk.

Pa, mijn zus (zo’n beetje als enige vrouw) en broer moeten naar Parijs. Achter de mannen staan. Ajax staat aan het begin van de zegetocht die drie EC 1 zal opleveren. Het is een kort uitstapje. Op 4 maart 1969 vertrekken we à raison van fl 40,– per persoon, inclusief staanplaats. Via onze buurman die bij het GVB werkt zijn de kaarten geregeld. De spanning is voelbaar. In heel Amsterdam staan bussen te wachten. En zo trekken we, in een stadsbus,  in een lange stoet richting Frankrijk. De complete inhoud van de bus staat halfweg te plassen in de greppel naast de weg. Dampende stralen in een ijskoude maart nacht. B staat in de lange rij bij het restaurant waar men niets begrijpt van waar nu ineens al die Hollanders vandaan komen. Ik stond toen nog mijn mannetje aan die greppel en wist menige oudere naast me jaloers te maken. Later draaien mijn mannen dit bordje om.

20170211_121628

Speciale editie van LÉquipe

In de ochtend komen we aan bij het Stade de Colombus Parijs. Een broodje en snel naar binnen. Gelukkig spreekt mijn broer een paar woorden Frans. Tot onze verrassing blijkt de staanplaats een plaats op de eretribune. De wedstrijd wordt een prachtig 3-0. Nota bene weer na verlenging. Cruijff opent de score. We omhelzen elkaar en wildvreemden bij het eerste doelpunt. Een traan komt op of is dat door de kou? Broerlief haalt gemeen zijn scheen open aan de bank voor hem. Inge Daniëlsson maakt het verder af met nog twee goals. De volgende morgen op school was ik een trots manneke. Ajax door en ik in Parijs geweest!

20170211_121739

De opstelling en kaartje wedstrijd Amsterdam

Op internet staat een kort filmpje. Een prachtige actie van Johan Cruijff en zelfs mensen in de bomen. Het Stade de Colombus kookte over, dat ben ik al weer vergeten. Wij waren wel daarbij.

Parijs, 05 maart 1969

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Jeugdflardens en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

