40 Jaar later

20170202_162122

20 juni 1975

Je verschijnt februari 1975 voor het eerst in beeld. In mijn dagboek lees ik dat je me schijnbaar leuk vond maar nadeel is dat we elkaar maar één keer in het half jaar zien bij de tandarts. Ja, tandartsassistente. En is het daar niet altijd lente?
Op 29 mei is er een vluchtig contact als ik je zie zitten in de auto van je zus die weer vriendin is met mijn zus. “Zij zag er patent uit en zij heeft ook mij gezien en ik was ook wel in optimale vorm. Ik hoop dat ze op mij verliefd wordt en dat ik haar nog eens mag ontmoeten want het was wel de moeite waard hoor!” Bescheidenheid siert de mens denk ik zo.

Dan komt de versnelling. Samen met vriend Henk neem ik op 13 juni een stoer besluit na een avond mislukte vrouwenjacht. Ik ga C bellen voor een avondje uit. Zaterdag wacht ik tot pa en ma boodschappen doen en bel.
‘Hallo met Gerard Hoogers’
‘…’
‘Heb je zin om uit te gaan vanavond?’
‘…’
‘Mooi dan kom ik je om 9 uur ophalen.’
‘…’
Geen overbodige woorden en in- of uitleidingen. Het is ons kortste telefoongesprek.

Op mijn oude Gazelle van Oom Nico koers ik van Oud naar Nieuw-West. Met jou op de bagagedrager vervolgens weer naar het Leidseplein. Het is een uitgaanscentrum zonder vrijgezellenparty’s en buitenlandse toeristen. Amsterdams voor Amsterdammers. De koffie pakken we in Américain. We drinken wat in de Bamboo Bar en verhuizen daarna naar mijn stamkroeg L&B, List en bedrog, in de Korte Leidsedwarsstraat. Mijn vaste stamgasten laten me gelukkig met rust. Ik ben op jacht dus niet storen.

Als we terug lopen naar de fiets kijk ik opzij. Lang, nog langer door de slanke Jan Jansen klompen. Naveltrui en broek met wijde pijpen. Rib jas en hoofddoekje als haarband in de lange haren. Ik ben diep onder de indruk. Verdomme deze is het. Het beeld staat nog in mijn hersenpan gegrift.
Het regent en we besluiten een taxi te pakken. Tijdens de rit volg ik angstvalling de meter. Haal ik het met mijn geld? Ja, we halen het en nemen vluchtig afscheid. Op de weg terug vraag ik de chauffeur te stoppen bij Cinema West. Mijn geld is op. Op wolken loop ik het laatste stuk naar huis. Thuisgekomen zet ik me achter mijn bureau en houd mijn dagboek bij. Ik ben verliefd tot over mijn oren schrijf ik ’s nachts om 1.15 en diezelfde zondagmiddag nogmaals.

Het tempo wordt opgevoerd. Dinsdag een belletje om vrijdag een bioscoopje te pakken. Die vrijdag de eerste kussen. De zaterdag dring ik binnen op de verloving van broer Henk en  zondag brengen we samen door in Nibbixwoud. Op de achterbank van mijn zwagers auto kussen we de reis naar Nibbixwoud vol. Er volgt een lange reeks afspraken in die warme zomer van 1975. We lopen op wolkjes en zien elkaar bijna elke dag. Rod Stewart zingt ‘sailing’ en in de kroeg zingt Minnie Riperton.

20170202_162156

Terug uit Spanje, September 1975

De periode wordt wreed onderbroken door drie weken vakantie die je eerder had geboekt. Tussen de regels spreek ik bezorgdheid uit over de reis naar de Spaanse kust en al die mannen daar. In augustus sluit ik mijn dagboek. Om het 40 jaar later weer open te slaan. Als je gelukkig bent heb je geen tijd om te schrijven. In de “Spaanse periode” ontvang ik 2 brieven en een kaart. Hoeveel ik zelf schreef weet ik niet maar het zal wel veel zijn geweest. Ik kende geen beperkingen. Ajax verloor terwijl C in een flat zat met Feijenoorders lees ik. Verder natuurlijk veel liefs en kusjes voor de “mop”. Op 21 september ’s nachts 1.30 op een regenachtig plein in Nieuw-West vraag ik je ten huwelijk. We laten er geen gras over groeien 3 maanden en 7 dagen na de eerste ontmoeting. Ik start het examenjaar van de HTS. 10 December 1976  trouwen we voor de wet en op 11 februari 1977 voor de kerk.

40 Jaar later tik ik een blog. We zijn twee kinderen, twee schoondochters,  vijf huizen en acht auto’s verder. Je bent niet meer weg geweest. Zaterdag vieren we dat tussen vrienden uit 40 jaar.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Jeugdflardens en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op 40 Jaar later

  1. Rolf zegt:

    Wow Gerard, prachtig verhaal! Geniet nog heel lang van elkaar en alles wat jullie hebbben voortgebracht. En veel plezier dit weekend.

  2. Rob Oele zegt:

    Geweldig verhaal Gerard, ontroerend ook. Zo heb je nog echt wat aan je dagboeken 😉👍

  3. Angeles Saat zegt:

    Wat ontzettend leuk en fijn. Super stoer om dit zo op te schrijven.

Geef een reactie

