Kerstmis, het nette servies

20161208_095953

Kerstmis 1958

Ik heb meer van dit soort tafereeltjes. Schijnbaar was Mens erger je niet een geliefd spel thuis. Het is kerstmis 1958. De nachtmis hebben we al gehad. Dat blijven dierbare momenten. Opblijven tot 12 uur en midden in de nacht de straat op. Als we thuiskomen een kerstontbijt met zelfgebakken tulband, kerstbrood met roomboter en lekkere vleeswaren. Het licht is uit en in het hele huis branden kaarsjes.
Op eerste kerstdag komt altijd oom Nico. Hij neemt voor ons cadeautjes mee. Hij neemt ook de foto’s. Als oom Nico geen foto’s hadden genomen zou de hele familie geschiedenis in één album kunnen. Pa zit keurig in het pak met stropdas. Op tafel een asbak waar normaal een bolknak ligt na te smeulen. Roken in huis mocht nog. Op zondag genoot hij van een gepoederde Agio of Hofnar. Wij verzamelden de sigarenbandjes. Nu is het de pijp van oom Nico die daar ligt.
Ik zie er ook keurig uit met mijn pinkelhoutje en kort geschoren bebob. Broer Nico is geen spelletjes man. Ik heb bijna geen enkele foto waar ik hem mee zie doen. De tafel staat voor de kachel. In het hele huis was er immers maar één warme plek. Op de schoorsteen een zelf gefabriekt kerststukje. Wat we die avond aten weet ik niet. Kip, konijn of rosbief waren de standaard gerechten. Wel met het nette servies. Datzelfde servies staat met kerst bij mij ook weer op tafel.

Fijne kerstdagen allemaal!

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Jeugdflardens en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

