ICT, de sluipvervuiler

prineville

Datapakhuis Facebook

De aarde warmt gestaag op naar een niveau dat we niet willen. ICT draagt daar flink aan bij. Overal verrijzen datacenters om onze verslaving aan bits- en bytesopslag te dekken. Ik las laatst dat een auto een uur kan rijden op 1000 Google search opdrachten. Per dag doen we dat op aarde 3.600.000.000 keer en dat kost 750.000.000 ton C02. Dag in dag uit. Nu probeert men de opwarming die al die centra veroorzaken nuttig aan te wenden maar per saldo verhogen we toch de temperatuur. We roemen het gemak van ICT maar beseffen niet wat het kost.

Een bijkomstigheid is natuurlijk dat na de introductie van de smartphone er wereldwijd sprake is van één grote digitale diarreeaanval. We leggen alles vast, bewaren alles en publiceren het op de sociale media. Die dat vervolgens allemaal bewaren. Ooit van Facebook gehoord dat ze jaargang 2016 – x gaan deleten omdat het te veel opslag kost? Nee, want data is tegenwoordig óók veel geld waard. Zelfs als jij het weggooit schijnen ze het nog te bewaren.
Als er over 1000 jaar wordt teruggekeken naar onze generatie, als dat nog kan, zal die waarschijnlijk wel bekend staan als de narcistische generatie. Zoveel selfies en foto’s van elkaar hebben we in de geschiedenis nog nooit genomen.

Ik ga niet beleren want ik doe er ook aan mee. Ik zit immers op Twitter met inmiddels 13.332 tweets, Facebook en sinds kort zelfs Instagram. Daarnaast natuurlijk deze blog ook al weer 301 stuks met foto’s. Inmiddels 670 MB.
Fotograferen doe ik ook en sinds de overstap naar digitaal heb ik 18,3 GB staan op mijn harde schijf. Ofwel 6309 foto’s. Wat moet je daarmee? Terwijl ik nog kritisch ben in schieten en bewaren. Dit staat overigens niet in de cloud.

Dan nu het stichtelijk woord. Beperk je digitale uitbarsting. Gooi eens wat weg. Bewaar niet alles omdat het niets kost terwijl het nu juist heel veel kost. Zoek die DEL knop eens op. Goed voor het milieu en vanuit je luie stoel mogelijk.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op ICT, de sluipvervuiler

  1. A.D. zegt:

    Hee, interessant bericht. Wat is je bron? Dan kan ik meer lezen over de omzet van data in CO2.

Geef een reactie

