Leven zonder zorg

climate-crisis-1000x288Het weer van september was heerlijk. Maar overal hoorden we dat het door de opwarming van de aarde kwam. Het kan me wel eens benauwen zo’n moment. Ik voel me best schuldig als medeveroorzaker.

Dan ben ik jaloers op de klimaatsceptici. Onbeperkt genieten van alles wat slecht is voor de toekomst. Rijden in benzine en dieselslurpende SUV’s, geen afval scheiden, vliegen naar mooie en verre bestemmingen. Of zeuren over windmolens omdat ze het zicht bederven die ene keer dat je aan het strand bent. En geen zorg hebben over de toekomst. Na mij de zondvloed! Lekker toch warmere zomers? (Klein)Kinderen, ach wat kan mij dat schelen. Die vervuilen immers ook. En heeft Trump en Wilders niet gezegd dat het klimaatprobleem een verzinsel is van links. Misschien wel van Den Uyl(maar nu ben ik erg cynisch).
Natuurlijk ben ik niet zonder klimaatzonde. Ook ik rijd auto en heb dit jaar gevlogen. Probeer dat te compenseren en heb zonnecellen op mijn dak liggen. Spaar duurzaam bij Triodos. Maar ook ik vervuil.

Het gaat er niet beter op. Alhoewel optimisten mij wijzen op het akkoord van Parijs. Onze regering stelt doelen voor 2050 maar dat is nog 30 jaar weg. We halen zelfs de simpele oude doelstellingen niet. Melanie met de lange achternaam maakt zich alleen maar druk om de maximaal 130 borden en autofabrikanten doen ons met veel trucs geloven dat onze diesels schoon zijn.
Leven zonder zorgen, dat is toch wel een gave.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

