Houd Tinus op afstand

savages-melkweg2016

Savages Melkweg 2016

Hij doet het niet. Ik raap hem op en “WHaoem!!!”. Het ontploft vlak naast mijn oor. Het is oudjaar decennia terug. Dagen later fluit mijn oor nog. Ach, dat gaat wel over en ja, langzaam slijt het weg. Nee dus, jaren later zit ik bij de kno arts en zie ik hoe het gat in mijn trommelvlies is geheeld. Maar het oor zelf is er niet beter op geworden.
En als letterlijke klap op de vuurpijl begint mijn oor een paar jaar geleden te piepen. Het is mijn trouwe metgezel geworden. Dag en nacht hoor ik een schrille piep. Tinnittus dus. Ik noem het maar Tinus.

Doof aan een kant en een piep. Je kan er mee leven maar echt prettig is het niet. Ondanks de zeker niet gratis hulpmotor links hoor ik iets beter maar het blijft behelpen. In de reclames doen Willeke Alberti en dat vrolijke grijskopechtpaar bij de audicien je geloven dat die apparaten niets kosten. Dat is natuurlijk nooit zo. Ze zijn een leuke vakantie waard.
Doof zijn is lastig. Je moet je goed concentreren om een gesprek te volgen. Je omgeving vergeet dat wel eens en begint dan tegen je te schreeuwen alsof je een seniele oude baas bent. Vooral drukke gezelschappen met veel achtergondruis zijn een ramp. Ga maar eens in een restaurant zitten waar de muziek keihard staat. Kansloos zo’n diner.

Bij popconcerten steek ik pluggen in mijn oren om het geluid te dempen. Om me heen doet niet iedereen dat. Terwijl ik soms waarden van boven de 100 dB meet. Als je jong bent leef je zonder zorg. Toch zou ik zeggen bescherm je oren. Het is meteen een mooie reden om niet te kletsen tijdens een concert. Tinus is altijd bij me en dat is geen onverdeeld genoegen.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

