Ineens een fan

20160419_203437

Nonkeen in Paradiso achter orgel verscholen Nils Frahm

In één jaar tijd drie keer een concert van dezelfde artiest bezoeken is gekkenwerk natuurlijk. Toch overkwam het mij. Twee keer Paradiso en een keer het Paard. De artiest in kwestie: Nils Frahm uit Duitsland. Alhoewel hij gisteren met twee, maar er zaten er drie, jeugdvrienden kwam onder de naam Nonkeen. Inmiddels zijn er ook al 2 CD’s in mijn verzameling opgenomen. Ik moet teruggaan naar mijn jeugd toen een beetje hetzelfde gebeurde met mijn fan zijn van Melanie. Nils brengt een mengeling van abiant, elektronisch muziek en in zijn laatste concert behoorlijk jazzy. Het is de man van de knopjes en klavieren. In zijn solo optredens telde ik een drietal pijporgels, een vleugel een bijzondere piano en een grote hoeveelheid klavieren en elektronische kastjes. Maar een drumsolo met een toiletborstel op de bekisting van de vleugel komt ook langs. Op zijn live CD ‘Spaces’ laat hij horen wat hij allemaal kan. Vooral zijn nummer ‘Says’ is mijn absolute favoriet. Heerlijk wegdrijven in een veld van klanken. Mijn laatst gekochte CD ‘An evening met Ólafur Arnalds and Nils Frahm’ is ook bijzonder. Samen met de IJslandse toetsenman Ólafur Arnalds (luister die ook eens!) gaan ze al improviserend aan de slag. Soms tintelend subtiel en soms zwaar aangezet met orgel of geluiden uit een kastje. Het is opgenomen zonder veel technische snufjes dus erger je niet als je de stoel hoort kraken waarop ze zitten.
Omgekeerd doet hij wel iets wat ik zelden in Nederland heb ervaren. Het publiek doodstil krijgen. Doodstil om ook maar elke noot op te vangen.

Hier een link naar Says (twee keer klikken)

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

