Een flitsvriendschap

Ruim 40 jaar geleden zien we elkaar voor het laatst. Klasgenoten, op de camping in Vierhouten, P&M, H&T en C&ik. Het is een vreemde dag, gezellig en met weemoed. We zwemmen, doen spelletjes en eten gezellig met zijn zessen. P&M gaan naar Canada. We moeten afscheid nemen. Dan stappen we in de achtbaan van het jonge leven. We verliezen elkaar uit het oog. H zoekt weer contact met mij en soms ontmoeten we elkaar maar corresponderen vooral. H zoekt P&M en kan niets vinden. H sterft veel te vroeg.
Veertig jaar later sla ik oude dagboeken uit die periode open en ga nieuwsgierig ook eens zoeken. Het is snel en simpel. Niet zoeken op P want die heeft geen enkel digitaal spoor (dat kan nog steeds) maar M zit gewoon op facebook. Ik stuur een bericht: “Hoi M. Jij bent toch M uit Uithoorn? Toch vrouw geworden van P. Ik zat na 40 jaar oude dagboeken door te lezen en ben toch nieuwsgierig gaan neuzen. Ben benieuwd? Groeten G” en een vriendschapverzoek. Enkele dagen later zijn we zonder tegenbericht vrienden. Veertig jaar later. Ik kijk op haar tijdlijn en zie een heel mensenleven. Kinderen, kleinkinderen en familietaferelen. Via het telefoonboek zie ik op maps hun huis, een mooi typisch Canadees huis. Het is vreemd. Soms spookten ze me door het hoofd en nu ineens is er weer contact. Ik reageer: “Leuk, dus toch. Alhoewel ik P niet meer herken. Gaat alles goed met jullie? Kinderen en kleinkinderen zie ik. Wij hebben 2 zoons en ik ben net met pensioen. C werkt nog. Doe de groeten aan P. Groeten G”. Ik hoor niets meer en kijk op haar pagina. Vriendschap verbroken zonder bericht. De tijdlijn is weer verborgen. Geen zicht meer op het familieleven van een oude vriend. Ik reageer nog een keer. “Zie dat je me ‘ontvriend’ hebt. Sorry, het was niet mijn bedoeling opdringerig te zijn. Het gaat jullie goed. Gr G”. Het zal waarschijnlijk altijd een mysterie blijven die flitsvriendschap. In de Volkskrant leggen mensen wekelijks een probleem voor waar ze mee zitten en lezers reageren daarop wat te doen. Nou dit is het mijne, voel je vrij.

 

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Een flitsvriendschap

  1. Koen zegt:

    Minder facebook meer bier.

Geef een reactie

