Blanke kaffer wordt mens

indexPBIA0PY3

Eskimostel nu mensenstel

We mogen niet meer de omschrijving eskimo, kaffer, zwarte, bruine, blauwe of neger bezigen. Dat ligt allemaal zeer gevoelig. Slavernij hè. Het zal wel, als mensen het vervelend vinden dan maar niet meer doen. Bij eskimo en neger vind ik dat overdreven maar al la. Maar wat noemen ze mij nu? Bleke Bet mag niet want dat is schelden. Zeiden ze vroeger vaak tegen mij. Kon me kwaad maken. Nu ben ik een grijskop of babyboomer. Interesseert me niets. Ze doen maar. Maar ik heb natuurlijk geen slavernij in de familie gehad. Ik heb wel moeite met blanke. Ik vind het inhoudsloos. Blank staat in de van Dale voor helderwit: de blanke sneeuw, niet bevlekt, niet gekleurd: het blanke ras; onder water staand: de straten stonden blank.
Daar word ik even weggezet. Helderwit is wel mooi. Maar ik ben niet helder meer. Ouderdomsvlekken, wratten, littekens je kent dat wel. Dus als ze zeggen blanke zitten ze me eigenlijk te sarren. Zo zak, je bent wel blank maar lekker niet meer sneeuwwit. Ik ga er net zo als Sylvana van huilen. Looser daar sta je dan. Ja, en niet bevlekt dat is alleen Maria.
Het blanke ras is niet gekleurd lees ik. Maar ik ben juist wel gekleurd net zo als veel “blanke” medeburgers. Eigenlijk zijn alle niet blanken kleurlingen. Een witte medeburger is albino, mag dat wel?
Kortom gezeur van overspannen zeurpieten. Zullen we voortaan iedereen gewoon mens noemen? En alle omschrijvingen die het leven kleur gaven maar vergeten?

 

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

