Vader des vaderlands

De eerste Vader des Vaderlands

De eerste Vader des Vaderlands

Als er crisis is willen we een ‘vader des vaderlands’. Alsof dat de crisis zal verhelpen. Formeel is Willem van Oranje het maar daar heb ik helemaal niets mee. En mijn vader is al geruime tijd dood en het is me in de afgelopen 40 jaar gelukt te overleven. Ik hoef dus geen nepvader.
Wat is nu eigenlijk een vader des vaderlands? Je moet dan eigenlijk oud en grijs zijn. Drees was er een. Ook Kok werd laatst neergezet als een vader des vaderlands. Zo’n man daar hadden we behoefte aan hoorde ik om me heen en op de TV in de kwebbelprogramma’s. Alhoewel in zijn regeertijd men anders over Kok dacht. Onze Pim ging toen aardig te keer tegen ‘Kok de vader des vaderlands’. En Pim had vele volgers. Kok en zijn naar later bleek ook iets te enthousiaste omarming van het neo liberale gedachtegoed was in die tijd niet echt al onzer vader.
Nu moet Rutte dat dus zijn. Van mij hoeft dat niet. Dijkhoff doet goed zijn best en heeft hulp genoeg van deskundige ambtenaren. Dat Mark in de USA is bij Coca Cola is, is alleen maar goed. Werkgelegenheid verwerven in deze tijd komt ook de vluchtelingen goed uit. Het valt me wel op dat uiterst rechts en links een vader des vaderlands willen. Die hebben wel  in het verleden flink wat vaders gehad waar een smetje aanzat. Ik denk dan aan Stalin, Mao en Hitler. Nee laat maar. Mark, je doet het goed. Niet je personeel voor de voeten lopen. Ze kunnen het prima zelf. Blijf in Godsnaam jezelf en ga me niet bevaderen.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

