De badeend op drift, opruimen (8)

Op weg naar de rand

Op weg naar de rand

Er gebeurt iets geks in mijn hoofd!!

Dagelijks word ik geconfronteerd met mijn vertrek. Iemand vraag het: ‘hoe lang nog?’ ‘Goh nog 81 dagen.’ Dat is best veel, maar in werkdagen stelt het niets voor. Of je doet een klus niet meer zelf maar je opvolgster heeft hem onder haar hoede. Je gaat er ineens niet meer over. Dus niet voor de voeten lopen. Tegelijkertijd beginnen er gaten te vallen in je agenda. Je krijgt het rustiger. Ook niet erg want je kan immers niet full speed doorgaan tot de laatste dag en dan alles laten vallen. Als ik vroeger thuiskom omdat ik het zat ben plaagt mijn zoon me met mijn “spijbelen”. Je hoeft ook minder je hersens te gebruiken. Het is niet meer nodig en wordt ook eigenlijk niet meer van je gevraagd. Mijn motivatie en werklust die nooit een probleem was vloeit weg als water naar de zee.

Dat gekke in mijn hoofd is dat ik het allemaal niet meer belangrijk kan vinden. Ik kijk steeds meer met een totaal andere blik naar het werk en mensen om me heen. Goh wat sloven ze zich allemaal uit. Nemen ze alles serieus? Kijk die eens belangrijk doen. Tsje zo’n jong iemand, hoe kan je hier gelukkig van worden? Precies de dingen die ik enkele maanden geleden zelf ook nog deed.

Maar ze doen helemaal niet gek!

Ik vind het ineens gek!

Ik zat laatst met een collega uittreder in het zonnetje op ons binnenhof. ‘Wat ga jij direct doen? Thuis!’ Hij zei opmerkelijk genoeg: ‘opruimen’. Dat is ook precies wat ik van plan was. Die boeken op mijn kamer die ik niet meer lees of gebruik voor mijn werk die moeten weg. Plaatsmaken voor mijn kunstboeken, de filosofieboeken en de geschiedenis boeken. Een fysieke opruiming van mijn werkzaam verleden dat gingen we allebei als eerste doen. Toen viel het kwartje.Dat ben ik nu dus ook al aan het doen in mijn hoofd; opruimen en plaatsmaken.

Op 24 oktober 2015 ga ik na 39 jaar werken met pensioen. In de serie blogs ‘de badeend op drift’ (categorie de derde fase) kijk ik terug op mijn werkzaam leven. Ik probeer ook te delen en te begrijpen wat het kan zijn en wat het voor je betekent: met pensioen gaan. Stoppen met werken

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in De derde fase en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

