Aan de verkeerde kant van de lijn

Tamara Litsinskaya van Hans Rikken

Tamara Litsinskaya van Hans Rikken

Je kan het wel eens hebben, je ziet iets en het is meteen raak. Op de Art Rotterdam twee weken terug zag ik dit portret hangen. Het pakte me meteen. Append naar het thuisfront gaf C het signaal: kopen. Dat kan ik niet. Alleen kopen zonder dat C het gezien heeft dat lukt niet. Tenslotte zijn het flinke uitgaven en we zouden wat minder kunst gaan kopen. Ik liep er nog verschillende keren langs en het liet me maar niet los. Thuisgekomen had ik spijt dat ik het niet had gekocht. Ik deed er een paar dagen over. De woensdag daarop belde ik naar de kunstenaar. Is het nog te koop? Jazeker. Een zucht van verlichting. We maakten een afspraak en zondag togen we naar het atelier van Hans Rikken in Vlaardingen. In de toelichting, bij een lekkere bak koffie, leerden we wie deze intrigerende vrouw is. Het is Tamara Litsinskaya uit Rusland. Zoals Hans het omschrijft:

‘Tamara is een jonge vrouw die ook graag lacht. Tamara is een mooie jonge vrouw die houdt van het theater, graag naar concerten gaat. In is voor een goed gesprek maar het ook heerlijk vindt om te feesten. Zij is student en geen lid van de communistische partij. Zij is geboren in 1910 en woonde in Moskou. 8 februari 1937 werd ze gearresteerd en een half jaar later op 23 augustus ter dood veroordeel nog diezelfde dag geëxecuteerd. De ten laste legging is onbekend en deze afbeelding, een arrestatiefoto, komt uit een archief van op valse aangiften gearresteerde en veroordeelde burgers tijdens het Stalin regiem.’

Foto 1910

Foto 1910

Tamara is een van die mensen die soms net aan de verkeerde kant van de lijn komt te staan. C en ik kochten het portret en ze kijkt ons sindsdien doordringend aan. Bij ons leeft ze verder, Tamara Litsinskaya.

Hier meer info over Hans Rikken

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

