On the crossroads

B helemaal rechts

B helemaal rechts

Ik heb er al flink over getweet als trotse ouder. Zoonlief heeft zijn studie afgerond. Eén is er ‘afgeleverd’. Hij heeft er alles uitgehaald wat er in zit. Hotelschool en een dubbele master op de Universiteit van Maastricht en Lissabon. Stages in Afrika en Zuid Amerika. En dat in 5,5 jaar.

Toen stond hij daar en nu is hij klaar. Dit soort momenten brengen mij altijd in een weemoedige bui. Je gaat piekeren en evalueren. In een jaar waar ik verhuis van de tweede naar de derde levensfase gaat hij van de eerste naar de tweede. De wereld is veranderd sinds de tijd dat ik de grens over stak ruim 38 jaar geleden. Ik ging nog voor een vaste baan en er was geen werkeloosheid. De nieuwe generatie is ontdaan van alle vastigheid en stapt in een wereld in crisis. Europa kent een schrikbarende jeugdwerkeloosheid. Verder is, ondanks of dankzij het irriterende geronk van VVD en D66 die praten over een inflexibel arbeidsmarkt, de zaak zo flexibel geworden dat je kan spreken van een moderne vorm van slavernij. Hebben (jonge) werknemers steeds minder rechten.

Hij is anders opgeleid dan ik. Gaat op pad met meer kennis, meer (sociale) vaardigheden en vooral meer ‘joie de vivre’. Het onderwijs heeft de taak goed verricht. Ook hier weer ondanks het ronkende afbrekende (Tom Elias VVD en D66) commentaar van de politiek. Hij gaat het wel redden, ik ben blij en trots maar niet jaloers.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

