Vuurwerk? Nee, niet meer voor mij

Bakken vol

Bakken vol

Als kind was ik gek op oud en nieuw. In de week tussen Kerstmis en Nieuwjaar hielden we op het plein permanent een kerstvuur brandend. Elke boom die uit het raam gedonderd werd lag 3 minuten later op onze brandstapel. De hele dag liepen we met fakkels in de vorm van opgerolde kranten. ‘s Avonds kwamen we stinkend naar het vuur thuis. Nooit mijn moeder horen klagen.
Het vuurwerk? Dat was een probleem, ik (wij) had(den) geen geld. Restte me niets anders dan een sterretje af te steken op oudjaar. Totdat we een buurman kregen die illegaal vuurwerk verkocht. Dat ging schijnbaar makkelijk in die tijd. Hij woonde 3 hoog en wij op 1. Er tussen wat houten vloeren. Op oudjaar bracht hij een flinke partij voor mijn broer en ik. Voor het eerst hadden we vuurwerk! Ik heb het geweten. Er ontplofte iets bij mijn oor en een levenslange gehoorschade was een feit. Inmiddels heb ik een keurig gehoorapparaatje en een dagelijkse piep is dag en nacht mijn gezelschapsdame of -heer, hoe je het maar wilt hebben.

Daarna kreeg ik kinderen. Ik kocht altijd een pakketje voor ze en later hadden ze een korte periode dat ze zelf grote hoeveelheden kochten. K kocht het zelfs een keer in België. De knallen waren zo hard dat de ramen rammelden in de sponningen op de Violiervaart. Gelukkig hebben ze er geen schade mee opgelopen. Nu ze volwassen zijn en beter op het geld letten is het afgelopen met het vuurwerk. Ook ik heb de laatste 10 jaar niets meer gekocht.

Eigenlijk is vuurwerk gekkenwerk. De fysieke schade bij mens en dier is verschrikkelijk. Dat heb ik zelf pijnlijk ervaren. De rommel in het milieu is ook niet best. Twee keer tekende ik de petitie om vuurwerk uit te bannen. Maar de politiek wilde zich niet aan dit extreem volksvermaak de vingers branden. En zeker niet meer na het zwarte piet geneuzel dit jaar. Eigenlijk erger ik me als het direct oudjaar is en we omkomen in de troep en vervuiling.

Ben ik nu een oude zuurpruim geworden of komt het verstand met de jaren?

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Vuurwerk? Nee, niet meer voor mij

  1. Ben zegt:

    Beide; zo gaat dat..

Geef een reactie

