Windmolens? I love them.

Windmolen, vervuiling?

Windmolen, vervuiling?

Eerlijk is eerlijk, ik heb geen windmolen in mijn achtertuin. Maar overdrijven we de weerstand tegen die dingen niet? Het conflict met Rusland heeft bewezen dat we snel een eigen energie voorziening nodig hebben. Los van het nut voor de toekomst van onze aarde. Helaas zijn er nog niet echt grote uitvindingen in duurzame energieopwekking zodat we het in NL nog moeten we het doen met windmolens en zonnecellen. En als ik eerlijk ben, als ik in mijn huis geluidsoverlast ervaar is het of de HSL of de A12. De molens die er ook staan heb ik nog nooit gehoord.

Of het lelijk is, is een relatief begrip. Kustplaatsen klagen over de molens op zee, terwijl de gemiddelde NL kustgemeente de boulevards totaal heeft verziekt met foeilelijke gebouwen. Ga voor de aardigheid eens kijken in Scheveningen. Lelijker kan je het niet bedenken. Woon je dicht bij Zandvoort ga dan daar eens kijken met je rug naar de zee. Daarom willen ze waarschijnlijk geen molens op zee. Je moet voorkomen dat mensen omkijken.

De "schoonheid" van een kolencentrale

De “schoonheid” van een kolencentrale

Onze horizon is gevuld. Windmolens, schoorstenen, hoogspanningskabels, koeltorens, flats, geluidschermen, ze hebben allemaal een plekje. Soms mooi en soms lelijk. Of we gaan het na verloop van tijd mooi vinden. Zo komen mensen uit de hele wereld naar NL om onze windmolens 1.0 te zien.
In het boek ‘Ontdekking van de Nederlanden’ met reisdagboeken uit 1750 en 1795 van Kees van Strien lees ik over windmolens “Een Brit telde er vanuit een uitkijkpunt meer dan 500 en schatte het totaal in Zaandam en omstreken op minstens 4000”. Wat moet die horizon een rotgezicht zijn geweest met gebouwen die we nu koesteren.

Moet je ze ordenen of willekeurig neerplanten? Ik houd best van alles keurig op een rijtje. Maar fuzzie plaatsen kan ook. Als ik de polders in rij en overal de molens draaien word ik daar vrolijk van. Esthetisch is het ook te pruimen. En het is tijdelijk. In een termijn van 30 tot 40 jaar zie ik die molens wel weer verdwijnen net zo als de windmolen 1.0. Hopelijk hebben we dan voldoende geïnnoveerd en geïnvesteerd in alternatieve vormen van energieopwekking.

Als het om het milieu en de toekomst van de aarde gaat spreken we vaak in links rechts termen. Geert is tegen windmolens omdat ze links zijn. VVD’ers omarmen de kolencentrales omdat ze rechts zijn. Onzin natuurlijk, de toekomst van de aarde is niet links of rechts. We kunnen hoogstens verschillend denken over de oplossing. Dus ik heb geen last van die molens. Heb er zelfs maar eens wat spaargeld in gestoken.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Windmolens? I love them.

  1. R. Boekee zegt:

    Natuurlijk is het een leuk gezicht bij een ander. Hier wil de provincie op instigatie van de minister molens gaan bouwen van 200 meter hoog en die komen dan 500 meter van het dorp. Op die afstand brommen ze net zo hard in je tuin als een bromfiets die stationair staat te draaien naast je stoel. 200 meter is zo hoog dat waar je ook kijkt zie je ze staan (komen aan beide kanten van het dorp). Om je een idee te geven van die hoogte: neem de euromast en plaats daar de martinitoren boven op. Dit is geen leuk gezicht meer maar gewoon beangstigend!

  2. Ik hou er ook wel van. Laat maar draaien die dingen, ze zijn hard aan het werk om energie op te wekken voor ons!

Geef een reactie

