Samen oud worden

Opde fot met Tail Dragger

Op de foto met Tail Dragger

Zoetermeer heeft al jaren een steengoed bluesfestival. Afgelopen weekend was al weer de 22e editie. En we werden gezegend met een heerlijk zonnetje. In de buitenlucht luisteren naar muziek met een biertje bij de hand, wat wil een mens nog meer. In de afgelopen jaren kwam er een keur aan grote blues jongens langs. Julian Sas, John Primer, Eddy “the Chief” Clearwater, Danny Bryant, Eric Steckel, etc. etc.

De blues is een Godsgeschenk. Ik werd niet voor niets Stones fan. Zij brachten me naar de echte blues. Simpele melodieën, teksten en oude negers. Natuurlijk zijn er ook goede blanke bluesgitaristen en -zangers maar het is toch vooral zwarte muziek. De liefde voor de blues bracht mij ooit zelfs tot in Chicago. Maar daar heb ik het hier als eens over gehad.

Tail Dragger in het publiek

Tail Dragger in het publiek

Blues mannen en vrouwen hebben humor en gevoel voor show. Een van de mooiste tekstuitsmijters is wel van de helaas overleden Luther Allison.

“You gonna keep on drinkin’ that bad wine, baby
Even the grass that grows on your grave will be cherry red”

Ha, mooi toch?

De echte blues jongens gaan door tot in de dood. BB King, 88 jaar toert nog steeds. Edddy Clearwater  is ook als weer 79.  En hier sta ik naast Tail Dragger (ofwel James Yancy Jones) de slotact van afgelopen zondag. Echte Chicago Blues, mijn favoriete stroming. Ook al weer 73 jaar. Het was te merken want hij wist het publiek 1,5 uur lang aan zich te kluisteren. Een subliem concert overigens ook door zijn, dat weer wel, geheel blanke Nederlandse begeleidingsformatie. En het geluk kan niet op. Vorige week vierde ik mijn verjaardag in Paradiso met een optreden van Robert Cray. Zondag  een concert van the Queen of Soul  Bettye Lavette in de Boerderij in Zoetermeer. Met haar 68 jaar een ‘jongster’. Maar wat een stem! Dus ik weet zeker dat het genieten wordt. En alsof het niet op kan, een week later Bas Paardekoper, een fantastische bluesgitarist van NL bodem. Ook in de Boerderij.

De blues is still alive, we worden hopelijk samen heel oud.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

