Joke, heb je het echt zo bedoeld?

De droom van de emancipatiebeweging begint in de statistieken zichtbaar te worden. 20% Van de vrouwen verdient al meer dan de man en is in oude termen de hoofdkostwinner. In de Volkskrant stond een mooi voorbeeld van de nieuw geëmancipeerde relatie.

Zij, Mai Neijens, verdient 3 maal meer dan de man en betaalt de vaste lasten, boodschappen en vakanties. Zij stort deze op een gezamenlijke rekening. Hij, Evert Kranenborg, heeft een baantje maar doet ook de huishouding zoals vroeger de vrouw. Als er grote dingen gekocht moeten worden dan is er dus een probleem. Zo wilde hij een mooie fiets om naar Rome te gaan. Geen geld echter. Want suffe Evert verdient niet genoeg en het huishouden doet hij voor nop net zo als vroeger de vrouwen. Zij heeft dat geld wel natuurlijk. Daar zit ze op. Maar hij vraagt niet. Biedt zij hem het aan dan merkt zij dat hij opgelucht is maar hij zal er nooit om vragen.

Gerard verzin je dit weer eens? Houd eens op met die onzin. Nee, het is echt waar (Volkskrant, 10 april pagina 9). Maar of de eerste feministe Joke Smit het ooit zo heeft bedoeld, ik betwijfel het sterk. Zo ja, dan ben ik geen fan meer van haar.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Joke, heb je het echt zo bedoeld?

  1. Gerard zegt:

    Weet je, ik hoef geen gegevens over jullie financiële huishouding. Daar gaat het mij niet om. Wat ik wil zeggen is dat Joke Smit ooit streed voor gelijkheid tussen man en vrouw. In het interview dat ik las in de VK ( en dat is mijn bron om te reageren) lees ik dat slechts de bordjes zijn verhangen. De vrouw is de man en de man is de vrouw qua rol. Daar ging de emancipatiebeweging vlgs mij niet om. Ik reken ook thuis met mijn partner. We verrekenen niet maar wisselen uit. Das anders. Ik oordeel niet maar vind wel iets.

Geef een reactie

