Het kleinkind fenomeen

Ik heb het er hier nooit over gehad maar het moet maar eens. Het hedendaagse kleinkind fenomeen. Het risico is natuurlijk dat in mijn omgeving veel mensen aan het “kleinkind fenomeen” lijden. Dat kan betekenen dat ik morgen ineens verstoten ben of minder vrienden en kennissen bezit. Ik blijf dus mild. Toch is het iets bijzonders. Wat is het?

Oudere mannen en vrouwen (opa en oma) vandaag de dag zijn helemaal idolaat op hun kleinkind(eren). Op verjaardagen kunnen ze vaak over niets anders praten en de kleine donders eisen in het gezelschap hun rol als hedonist in spé al op. Op afscheidsfeestjes van gepensioneerden hoor je al snel dat het feestvarken een nieuwe passie heeft na het werk namelijk zijn kleinkind. Niets hobby wandelen of fietsen want de nieuwbakken pensionado is ingepast in de hedendaagse arbeidseinsatz. Ik ken zelfs iemand die een site had gebouwd vol met foto’s van zijn kleinkind. En in mijn woonomgeving, een senioren project, hebben bijna al mijn buren een kinderkamer ingericht. Ook spelen meer kinderen buiten dan we ooit hadden durven hopen. Alhoewel de nieuwbakken opa en oma natuurlijk veel minder risico’s met de kleine wereldburger nemen als ooit met hun eigen koters. En in het openbare leven door de week valt het meteen op: oudjes lopen achter kinderwagens in plaats van jonge mammen en pappen.

Als ik voorzichtig vraag waar dat enthousiasme nu vandaan komt dan krijg ik meestal de grootste dooddoener ooit te horen. Overdag hebben we het plezier maar ’s avonds is hij/zij weer opgedonderd. Schijnbaar zit het plezier van het kleinkind dus alleen in de dagbesteding en niet in de avond en nacht. Ik vraag me echt af wat het is. Is het spijt dat we ooit onze eigen kinderen te weinig aandacht hebben gegeven? Is het verveling omdat we de laatste levensfase niet op ander manieren kunnen vullen? Is het de nieuwe hobby van de babyboom generatie. Is het een goedkope oplossing van de kids om de dure crèches te ontlopen. Of de hang naar de eeuwige jeugd? Ik weet het niet.

Misschien overkomt het mij ook wel eens. Alhoewel ik hoop dat mijn mannen eerst uitgebreid van het leven gaan genieten alvorens ze zich in zo’n avontuur storten. Uit eigen ervaring weet ik dat wat je jong kan doen je nooit meer lukt als je oud bent. Maar uiteindelijk daalt het maatschappelijke kleed toch over iedereen. Vluchten heeft geen zin. Ik zal het zien maar wat mij betreft mag het allemaal een tandje minder.

 

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het kleinkind fenomeen

  1. Sabien zegt:

    Ik leef met je mee! Hopelijk stellen onze jongens de nesteldrang heel lang uit!!!

Geef een reactie

