De badeend op drift (1)

Op weg naar de rand

Op weg naar de rand

Jarenlang is het werk onder de schuilnaam Bureauwerk een dankbare bron om te schrijven. Er gebeurde van alles en het was altijd lachen. Natuurlijk is het met de naaste collega’s nog altijd fun, maar de organisatie is hopeloos. De eindeloze serie reorganisaties, de 4 jaar nullijn, de vertrekkende medewerkers, nooit eens een jonge nieuwe kracht er bij en de bezuinigingen maken iedereen moe en apathisch. Tot en met 2018 liggen de taakstellingen al vast. De organisatie oogt en voelt als een moede oude man.

In het kader van het sociaal beleid is er een regeling. Tenslotte moeten er veel bureauwerkers geruimd worden. Per saldo krijg je bruto € 75.000 op basis waarvan je maximaal 2 jaar bijzonder verlof kan krijgen. Dit levert Bureauwerk niets op want het gaat uit een ander potje. Dat is het creatieve boekhouden van Bureauwerk.

Veel oudjes stappen in de regeling. De een koestert al trots het akkoord dat op het aanvraagformulier staat. Vanzelfsprekend moet alles netjes bureaucratisch worden onderbouwd, geparafeerd en ondertekend. Er is zelfs een heuse commissie. Hij heeft het dus nu al geregeld. Nog twee jaar werken en dan in de regeling. De ander is ineens over een jaar weg. Die had het in doodse stilte geregeld. Kortom het gonst als een bijenkorf onder de grijskoppen van Bureauwerk.

Ik ben zelf gaan twijfelen. Zal ik het ook maar gaan doen? De gezondheid kraakt wel eens en het werk is steeds minder iets waarvoor je elke morgen vrolijk uit bed springt. Toen ik dit besprak met mijn bureauwerkpieven werd daar afstandelijk op gereageerd. Geen seconde kreeg ik het gevoel dat ze me probeerde af te houden van de gedachte maar wat eerder te willen vertrekken.
Ik kan dat ook wel begrijpen. Jan Lager weg is toch weer een extra fte op de staat geschrapt. En Jan Lager is best duur.  Ik heb mijn besluit nog niet genomen. Is ook niet nodig. Het zou pas ingaan op 1 januari 2016 of een maand eerder. Maar ik ben aan het schuiven. Zelfs ik! Ik houd je op de hoogte. Het badeendje is los en drijft naar de rand.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in De derde fase en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

