Er maar één echte nummer 1, de verklaring

We naderen het eind van het jaar en dus de nr 1 van de top 2000. Weer dat verschrikkelijke nummer van Queen. Maar ja, eerlijk is eerlijk de meeste stemmen gelden. Ik heb een andere nummer 1. Ik ben absoluut geen kind van de 60er jaren muziek alleen maar het grootst is toch Led Zeppelins Stairway to heaven. Voor mij heeft het nummer een nog diepere betekenis gekregen omdat het ook gedraaid werd op de begrafenis van mijn favoriete zwager Eelco. Helaas al weer jaren terug. Ooit zag ik Led Zeppelin in de oude Rai in Amsterdam. Op 27 mei 1972. Ik was toen 21 jaar. Bijna niet te volgen door de wanstaltige echo’s in de hal maar afijn ik was er bij.

Tijdens mijn omzwervingen op you tube kwam ik deze versie tegen. Een hele bijzondere, ik houd het er namelijk niet bij droog. Zijn het de tranen van Robert (pepermuntrol) Plant. Robert droeg altijd ongelofelijke strakke broeken in zijn jeugd. Of is het de immense tevredenheid van Jimmy Page waar de vreugde van afstraalt of de tevreden glimlach van bassist John Paul Jones. Dit is geluk en tevredenheid.
Ik vind dat deze hemelse 6 minuten nummer 1 zou moeten staan in de top 2000. Dit nummer is een monument. En dan in deze versie, want hier komt alles samen.

Ik heb de belangrijkste momenten maar eens op een rijtje gezet:

0.15 Heart, de zusje Wilson komen op. Crazy on you wie kent het niet. Ann is wat dikker maar de stem is nog perfect. Let ook op het gitaarspel van Nancy. Heel dicht bij het orgineel.
0.51 Robert plant in beeld. Er begint iets te kriebelen, hij denkt of kijkt wat terug.
1.06 John Paul Jones komt in het nummer en wiegt mee.
1.10 De massieve gestalte van Jason Bonhem de zoon van de overleden Led Zeppelin drummer John Bonhem wacht op zijn start in het nummer.
1.12 Jimmy Page, wat een heerlijk kop, geniet.
1.59 Daar zitten ze, de drie mannen van een van de grootste hardrock bands ooit.
2.16 Violen komen er bij.
2.40 6 Dames er bij, het nummer wordt intenser.
2.46 Jesus, denkt Robert Plant dit is goed!
3.10 Jimmy Page zit er helemaal in en wiegt mee,
3.13 John Paul en Robert wisselen blikken. Genieten man! Je hoort het ze zeggen.
3.28 De mannen zijn tevreden. Dat hebben we toch mooi gemaakt jongens.
3.41 Obama met vrouw in beeld zit ook lekker te genieten. Smoking zit alleen wat strak.
3.44 Gitaarsolo begint.
3.50 Jimmy Page tevreden over solo.
4.16 Let op daar komt een waanzinnig negerkoor op en dat gaan helemaal los.
4.22 John Paul gaat los, dit is goed! Let ook eens op Jimmy Page die blij is als een kind.
4.24 Wat een koor! Wat een koor!
4.30 Robert kijkt blij en tevreden.
4.50 John Paul geniet, Robert huilt bijna en Jimmy speelt bijna luchtgitaar.
5.10 Robert houdt het niet droog.
5.20 Het grijze publiek swingt zelfs mee, let op deze mevrouw.
5.32 Robert wrijft zijn tranen weg
5.45 Jason Bonhem denkt waarschijnlijk aan zijn overleden vader.
6.11 Wie klapt hier nu voor wie?
6.14 Jason Bonhem vangt zijn vaders maatjes in een doosje. From the heart. Prachtig gebaar.
6.26 Ovationeel eerbetoon.

Ik houd het niet meer droog, huil. DIT IS MIJN NUMMER 1.

En: This record must be played loud!

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Er maar één echte nummer 1, de verklaring

  1. Lenny zegt:

    Mooi beschreven en ja inderdaad een heel bijzondere opname!

Geef een reactie

