De avatar is the message

Het viel me al een tijdje op maar toen ik de krant las hield het me nog meer bezig. Wat? De avaters die mensen op de sociale media zetten.  Avatars staan meestal naast of onder de nickname van een lid. Een avatar is dan de representatie van de persoon van vlees en bloed in de virtuele wereld of fantasiewereld lees ik in Wikepedia. Op sommige spelsites zijn avatars geen realistische portretfoto of -tekening van de werkelijke persoon maar een simpele versiering of een pictogram dat uitdrukking geeft aan een visuele voorkeur van de gebruiker, oratie of schaamte.

In de VK heeft de feministe Roiphe het zelfs over een brede maatschappelijke tendens. “Het lijkt een bewust terugkeer naar de oudere vorm van identiteit waarin vrouwen Mrs John Smith heette, naar een tijd waarin frisse meiden ook als ze goed waren 534023_692343630780515_1291629397_nopgeleid hun intellect beproefden tussen stofzuigers en zandbakken” aldus Roiphe. Hier heeft Roiphe het over moeders die als avater de foto van hun eigen kind hebben gebruikt. De ultieme opoffering. Nu kunnen feministen wel eens behoorlijk overdrijven maar ik ben ook eens snel gaan zoeken en ik heb er een paar geselecteerd in deze blog. Uit mijn eigen vriendenverzameling. 

397979_2386171742713_1799351874_nEn zo passeert er een filmster, de poezen, het kleinkind, de zonnehoedjes, de kroegfoto en de relatiefoto. Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik je foto even heb gepikt. Overigens is dat zo te doen. 

Wat is dat toch? Hebben we geen mooi portret van onszelf. Offeren we onze eigen identiteit op aan de (klein) kinderen, plantjes of poes. Of willen we wel gehoord worden maar niet gezien? Of proberen we de NSA het bos in te sturen? Of is het de hang naar het mystieke? Zo bestaat de avater van een collega uit een onderbelichte foto van twee kinderen die, tevreden?, staren naar een (complimenten) perfect waterpas gelegen horizon. Uit de reacties lees ik dat het hier gaat over een vooral lieve foto. Leuk om de komende tijd eens na te denken over wat je vriend of volger wil zeggen met zijn avater: liefde, overgave, abeluinigheid, hang naar schoonheid,  verveling of wat?

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

