Dijsselbloem moet burgers volgen

Het circus B begint weer. We gaan ons dus weer opmaken voor meer bezuinigen. Een schouwspel dat we al sinds 2009 aan ons voorbij zien trekken.  Geren door de gangen van de Tweede Kamer, journalisten die staan te wachten op nieuwtjes die er niet zijn, mannetje Pechtold met een deel akkoordje in de knuistjes, etc, etc..
De burger weet al wat het moet doen. Waarschijnlijk hebben zij pragmatisch aan de dis onder het genot van een aardappeltje en slavinkje de beleidslijnen uitgezet. Gelukkig veelal niet gehinderd door betweterige economen. Waar politici het laten afweten door gebrek aan visie en daadkracht zijn de beleidslijnen in menig huishouden helder.

Wat doen ze dan?

Ze draaien hun consumptie terug gelijk met het niveau van de afname van de welvaart. (Al twee jaar daalt in NL de consumptie). Zo ruilde ik zelf mijn dure Audi A4 in voor een zuinige Hyundai en haalde eens goed de hark door mijn verzekeringspakket. En laat ik me niet gek maken door politici die vinden dat het geld alleen maar moet rollen.

Ze sparen en leggen buffers aan. We sparen meer dan ooit ondanks de lage rentes en inflatie. Zelf moet ik constateren dat ik mijn buffer weer keurig op orde heb na de aankoop van mijn nieuwe huis.

Ze lossen hun schulden (vooral extra hypotheekaflossingen nemen opzienbarend toe). Dat laat ik even aan mij voorbij gaan omdat aflossen zo lang de inkomsten en uitgaven met elkaar in evenwicht zijn mijn handelingsvrijheid over mijn geld beperkt.

Individueel kunnen we het dus hartstikke goed. Maar als we collectief anderen de opdracht geven het te doen mislukt het. Vreemd eigenlijk. Misschien moet Dijsselbloem eens stage lopen bij de burger.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

