De bank, voor al uw wantrouwen

Future?

Future?

Grote paniek onder de klanten van ING deze week. We waren soms geld kwijt en soms was men even miljonair. Totdat in de winkel de pas het niet meer deed. Twitter explodeerde van de angstverhalen. Als het moet praten we elkaar wel een bankrun aan. Als meest pessimistisch volk ter wereld (nr 1 op het lijstje van 10 zwartkijkende landen) vertrouwen we niets meer en geloven we alleen nog maar in onszelf. Zo schichtig zijn we tegenwoordig geworden. Toen ’s avond het bericht ‘veilig’ kwam logde ik ook snel weer in.

‘Kijken of alles klopt. Alhoewel, ik kan toch nooit het saldo controleren.’ mompelde G.
‘Maar je controleert het saldo toch?’ vroeg C.
‘Hoe zou dat moeten? riposteerde G.
‘Ik ken de beginstand toch niet!’
‘Elke keer zijn er afschrijvingen en je gaat er vanuit dat het saldo klopt.’
Ongelovig keek C me aan. Op dat moment verloor ik voorgoed een stukje van mijn financiële autoriteit. C dacht hoorbaar na over het mandaat dat ze me altijd heeft gegeven.

We kunnen het niet meer controleren. We hebben geen stapels geld meer in een kistje onder de vloer. Het zijn wat bits en bytes die op de server staan van een (on)betrouwbare bank. Even hebben we gevoeld wat het is geld kwijt te zijn, niet te kunnen betalen of er niet bij te kunnen. Onze slapende toezichthouder DNB werd plots weer wakker en gaat controleren zeiden ze stoer. De onderste steen moet boven! Doen ze altijd achteraf. Wellink ging voor en Knot nam resoluut over.
Het is helaas geen staatsbedrijf meer, de Postcheque- en girodienst. We zijn overgeleverd aan een bank, een privaat bedrijf. Daar is ons geld niet veilig en als het veilig is komt Jeroen met de krullen onze bits en bytes wel afromen. Ik ga een gat graven in mijn kruipruimte en een kistje kopen. 

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De bank, voor al uw wantrouwen

  1. der Hyrra zegt:

    Onlangs schreef je ook een al een raak stuk over verzekeraars en makelaars die je niet kunt vertrouwen. Blijkbaar zijn we een nuchter volkje, dat we tot de top10 zwartkijkers van deze aardkloot behoren. De banken, verzekeraars en makelaars passen naadloos in het rijtje van beroepsoplichters zoals autoverkopers, zendingswerkers, cafe en restaurantbedrijven, cold callers, zielige verhalen aan de deur verkopers, beursgenoteerde bedrijven, zorginstellingen, wooncorporaties, drugshandelaren, roemeens accordeonspelers, de belchinezen en matchfixers, hackers en vul het rijtje maar aan, de kranten staan er dagelijks bol van. Ideologisch zijn we de weg goed kwijt en in toenemend tempo naderen we ons Armageddon. Of je dan nog veel aan de inhoud van je kistje hebt durf ik te betwijfelen.

    PS je stukjes zouden het ook goed doen op de site Nederlands.nl

Geef een reactie

