Paradiso, eeuwig thuiskomen

Booka Shade in Paradiso 7 maart 2013

Booka Shade in Paradiso 7 maart 2013

Vroeger kwam ik er geregeld. Ik kan mij als de dag van gister herinneren dat ik er een optreden zag van de New York Dolls. Knoerthard, bar slecht maar wel bijzonder. Toen kreeg ik kinderen en kwam ik er nooit. Een “black hole” in mijn muziekleven. Nu zijn ze groot en kom ik er weer. Bij toeval in één maand twee keer, Angus Stone en Booka Shade. Wat is het toch heerlijk in Paradiso te zijn. Perfect geluid, goede sfeer, lekker biertje en een prachtige zaal. Het is mooi dat er dingen kunnen ontstaan zonder dat dat ooit de bedoeling is geweest. Ooit ontworpen als kerk en in 1967 gekraakt (dank hippies!), nog net één jaar voor het roemruchtige 1968. Het is een van de vele vele mooie dingen uit die tijd. Even als tegenwicht voor de zeikers die vinden dat dat geen goede tijd was, en de normen en waarden heeft doen verslonzen. Overigens het gebouw is uit 1878! En Goddank er is aan het gebouw niets veranderd!

Ze zijn er allemaal geweest, de groten der aarde. Eigenlijk is Paradiso groter dan het concertgebouw. Alhoewel ik me kan herinneren dat Santana in de 60 jaren in het concertgebouw een bijzondere ervaring was. Maar daarna is het concertgebouw toch vooral een zaal voor grijskoppen en Paul Wittemans geworden, waar de bekende riedels worden gegeven. Ik heb het ooit wel eens geprobeerd, een klassiek concert. Niets voor mij. Doodsaai, durfde me niet te bewegen en miste een drankje.

Nee, Paradiso met K, B , C of .. is een van de momenten dat je beseft dat het zin heeft.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Paradiso, eeuwig thuiskomen

  1. hester carvalho zegt:

    Beste Gerard, ik werd op je blog gewezen door Mokum Olga, ik ben nl bezig met een boek over Paradiso (tgv het 50-jarig bestaan, in 2018). ik zoek ooggetuigen van allerlei optredens, oa dat van NYDOlls. Zou ik je daar over mogen bellen? mijn mailadres is carvalho@nrc.nl,
    ik hoop van je te horen,
    alvast dank!
    vriendelijke groet,
    Hester Carvalho

Geef een reactie

