Wachten op geluk in Bureauwerk

Jan Lager ligt weer eens te woelen in zijn bed. Het is hier al eens aan de orde geweest, de bureauwerkpiefen zijn gek op formele gesprekken. Na de kruisiging aan het einde van het jaar staat nu weer het WOG (Wachten Op Geluk) gesprek aan het begin van het jaar voor de deur. De piefen zijn dagenlang uitgebreid getraind om deze gesprekken te voeren. Op die manier wordt ook voorkomen dat het gesprek te gelijkwaardig wordt. Er komt nu bijzondere aandacht voor de beweging. Want er is een groot probleem in Bureauwerk. De bureauwerkers zitten heftig vastgelijmd op hun plek in plaats van vrolijk te bewegen. Jan’s terugkerende droom gaat als volgt:

‘Zo, dat spreken we dus af,
als je dit werk doet en deze competenties aanscherpt kom je misschien in aanmerking voor een cadeaubon voor 1 persoon gratis entree Plopsaland,
nu je beweging.’
‘Hè?’
‘Heb je bewegingsplannen?’
‘Ik wil wel weg.’
‘Mooi!
Want je moet weg volgens het 3 5 7 model.’
‘3 5 7 model?’
‘Ja,
3 is denken over weggaan, 5 is handelen en 7 is weg todelodoki,
je moet dus weg!!’
‘Waarom, ik doe mijn werk toch goed?’
‘Zekers, maar we hebben je ingedeeld in vak 3.’
‘Vak 3??’
‘Vak 3 is: doet zijn werk goed maar moet wel weg.’
‘1 is doet zijn werk goed en is onmisbaar.’
‘Wie staat er dan in 1?’
‘Wij, de pieven.’
‘Oh.’
‘Hoe vind ik dan een andere baan?’
‘Weet ik niet daar voorzag mijn training niet in.
Maar het lijkt me niet moeilijk,
CV’tje, briefje, gesprekje en je hebt een nieuwe baan.’
‘Maar er zijn geen vacatures!!’
‘Zoeken Jan, zoeken.’

‘Je bent de architect van je eigen leven.’
‘Demotie kan natuurlijk ook.’
‘Klaar?’
‘…’
‘Prima wil je dan daar tekenen?’
‘Maar…’
‘..‘
‘Jan! Jan! wakker worden je slaat me!’

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Bureauwerk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wachten op geluk in Bureauwerk

  1. Tom de Boer zegt:

    Tekenen voor gezien of akkoord?

Geef een reactie

