Wat stilt onze energiehonger?

Ik verzamel niet alleen autootjes maar ook cijfers. Zo houd ik sinds 1987 cijfers bij van mijn verbruik aan gas, water en licht. Als je deze cijfers netjes op een rijtje zet zie je pas hoe onze energiehonger is gegroeid over de laatste 25 jaar. En dan zijn wij nog behouden gebruikers. In 1987 verbruikte ik(wij) 1560 kwh per jaar en vorig jaar landde ik op 3078. En dat is al weer een stuk beter dan 2010. Want kinderen, computers, de vaatwasser de wasdroger brachten ons op een absolute top van 3966 in 2010. Daarna gingen de kinderen het huis uit, kwamen de spaarlampen en droog ik weer zoveel mogelijk buiten als het weer het toelaat. Maar het verbruik in 2012 was nog altijd bij 2 keer zoveel als in 1987. December 2010 was de maand met het hoogste verbruik. We joegen er toen in een maand 467 kWh doorheen.

Sinds 21 12 2012 hebben we 6 zonnepanelen op het dak liggen. Dat gaat nog niet echt hard. Maar een groot deel heeft er ook sneeuw opgelegen. Op dit moment hebben we in een maand 29 kwh te pakken en het indrukwekkend aantal van 5 kwh teruggeleverd aan het net.
Ik heb het gevoel dat we qua verbruik op de bodem zitten. Onder de 3000 moet lukken maar veel verder zullen we niet komen. Of we moeten concreet een aantal apparaten in huis de nek omdraaien.

Het gas is natuurlijk lastiger te vergelijken Maar vergelijkbaar klommen we van 1230 m3  via een top in 1996 naar 2292 naar 1230 in 2012. Een mooi jaar was 2011, we haalden toen 1090 m3. Goed zichtbaar is het moment dat we ons veel beter geïsoleerde huis betrokken. We besparen met alle voorbehouden rond de kracht van de winters gemiddeld zo’n 300 m3 per jaar.

In het water gingen we van 100 m3 naar 159 m3 naar 67 m3. Netjes denk ik zo. Maar we spuiten ook zelden onze tuin en autowassen doen we al helemaal niet.

Maar die energiehonger daar ben ik nog niet klaar mee.

Wil je meer weten over dit soort onderwerpen kijk eens op deze blog van Krispijn Beek

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

