Demotie, het troetelkind van de crisis

In crisistijd is het er altijd weer: Demotie! Ik erger me mateloos, en voel mij persoonlijk aangesproken, aan de generaliseringen waar die discussie mee gepaard gaat. Ouderen zijn vaak ziek, niet productief en duur. Mijn beeld om mij heen is anders. Ik zie jongeren aanzienlijk meer ziek zijn en vaak afwezig en onbereikbaar zijn op hun “vaste” thuiswerkdagen. En ach, om nou te constateren dat hun productie hoger is. We meten nooit dus een echte onderbouwing hebben we niet. Maar laat ik niet in de val trappen en mee gaan doen in de hetze tussen jong en oud.

Als werkgevers over demotie beginnen heeft dat niets met personeelsbeleid te maken maar puur met ordinaire bezuinigen. In goede tijden wordt jong en oud verwend om het maximale uit de hoogconjunctuur te halen. Zo krijg je tevreden bazen, die zichzelf daarvoor extra belonen, en aandeelhouders. Gaat het slecht dan kan het personeel opdonderen liefst de oudjes want dat bespaard het meeste geld.

Een goed bedrijf zorgt er voor dat jonge en oude medewerkers altijd scherp zijn en worden uitgedaagd. Managers zouden veel meer bezig moeten zijn met de bescherming en ontwikkeling van hun enige kapitaal: de werknemer. Opleiding en mobiliteit binnen de organisatie gedurende je hele loopbaan. De realiteit is anders. Er is nog nauwelijks interesse bijvoorbeeld in GH als 61 jarige medewerker. Het is makkelijk als ik dingen goed doe maar per saldo ben ik al afgeschreven. Iedereen hoopt op een snel pensioen zodat ze de “dure” GH door een goedkope jongere kunnen vervangen.
Als je dat gebrek aan interesse gedurende een lange periode volhoudt krijg je uitgebluste medewerkers. Want ook jongeren worden nauwelijks uitgedaagd. Dat heet loon naar werken. Dat het voor mij anders is, is omdat ik vanuit mijzelf altijd behoefte heb gehad mijzelf te ontwikkelen. Daardoor kan ik rustig door tot ver na mijn 65e. Niet dankzij mijn werkgever maar ondanks mijn werkgever. En dat zou eens moeten veranderen.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Bureauwerk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Demotie, het troetelkind van de crisis

  1. Tom de Boer zegt:

    Goed verhaal Gerard. En je kent mijn mening over management.

  2. Bram zegt:

    Ik tweet er toevallig net over. Demotie, dat is een beetje hetzelfde idee als je universitaire studie beginnen met een Master, en eindigen met een VWO-diploma’tje. Waar doe je het dan nog voor?

Geef een reactie

