Ik word die klagers over NL spuugzat

In de Volkskrant staat elke week een prachtige rubriek, kijken in andermans huis. Laatst was daar het huis van Maya Wildevuur, een kunstenaar blijkt. Nooit van haar gehoord maar als je even op Google kijkt naar afbeeldingen onder deze naam is het helder. Een waaier van bloemetjes die in de Ikea en Leen Bakker niet zullen misstaan. Maya haar huis is ook een kakofonie van kleuren en prullaria. Maar ieder zijn meug. Daar ga ik het dus niet over hebben. Wat me triggerde was een uitspraak van haar over India. Er staat: “In India waar ik graag kom loop ik de hele dag met een camera voor mijn gezicht. Er zijn daar zo veel prachtige mensen. Dat moois zie ik nooit als ik van hier naar Groningen rijd”.

Opmerkelijk, je hoeft maar naar de rapportages ’Van Bihar tot Bangalore’ te kijken van Jelle Brandt Corstius om te beseffen dat India een totaal verknipt land is van veel armoede, kasten en verschrikkelijke discriminatie van vrouwen. Dat ziet Maya helaas niet zo goed, wel de kleurtjes waar de afgedankte meisjes daar in lopen. Ik denk dat Maya een aantal zaken mist die een goed kunstenaar moet hebben. Namelijk leren kijken zonder vooringenomenheid.

Kleur in Groningen

Kleur in Groningen

Dat is dus beseffen dat het Gronings landschap een prachtige harmonie is van klei, leegte en luchten. Iets waar kunst in geboren kan worden. En ja, sluit je maar aan bij de klagers over NL. Komt een van de mooiste vrouwen ter wereld trouwens niet uit die regio? TsjaFriesland is voor een Amsterdammer immers niet veel verder dan Groningen. Maya, ga a.u.b naar India en probeer daar je bloemetjes te slijten aan de meisjes. Zorg wel dat de mannetjes op afstand blijven. Of leer eens kijken.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

