Een bijzondere torso

Annemiek Bennink

Annemiek Bennink

Het eerste beeld dat wij kochten was deze torso van Annemiek Bennink. Helaas is Annemiek al weer enige tijd geleden overleden. Wij waren toentertijd bevriend. Haar man was een collega van mij. Tijden lang stond het beeld bij hun in de huiskamer. En C en ik waren zwaar verliefd geworden op dit beeld. Aardig is dat Jos, mijn toenmalig collega, waarschijnlijk als model heeft gefigureerd. Jos was redelijk fors in die tijd. We zijn elkaar uit het oog verloren. Annemiek stond in een Zoetermeerse eengezinswoning te hakken en dat werd door de buren niet op prijs gesteld.  Ze verhuisden uiteindelijk van Zoetermeer naar het hoge noorden en we zijn er slechts 1 keer op bezoek geweest. Met oud collega Cees B, helaas ook overleden. We sliepen op de ijskoude zolder. Toen we in de Saab van Cees terugreden kan ik me herinneren dat we pas in de Randstad weer warm waren geworden. En eten bij Jos en Annemiek was ook bijzonder omdat ze nooit de aardappelen schilden. In die tijd eigenlijk heel apart. Die avond hakten we daar de knoop door. We willen het kopen! Het koste wat moeite want Annemiek wilde het niet echt kwijt. Ruim 30 jaar lang is het beeld niet onze huiskamer uit geweest. Het blijft een mooi beeld. Vooral het geringe reliëf spreekt mij erg aan en inspireert me nog altijd als ik met hout aan het werk ben. Ze heeft weinig in hout gemaakt. Dus best uniek. Veel abstracte portretten in de ‘lastige’ steensoorten.

Meer werk van Annemiek is te zien op haar website

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

