Het “scum” van Samson en Rutte

Ambtenaar Dorknoper

Het was weer een hypocriet stukje politiek vorige week. Samson als hoeder van de minimuminkomen en Rutte als hoeder van de midden en hogere inkomens. De koopkrachtplaatjes, waar ik stinkend jaloers op ben, vlogen door de lucht. Sommigen gingen er over 4 jaar wel 6% op achteruit. Sjonge, wat erg zeg. Ik ben jaloers omdat ik tot een groep hoor waar ze liever geen koopkrachtplaatjes van maken.

Waarom ben ik jaloers? Ik ben ambtenaar, het “scum” van de politiek. Zelden hebben ze een goed woord voor ons over en al jaren zijn we een sluitpost op de begroting. Lubbers ging zelfs ooit zo ver dat hij een gouden greep deed in de pensioenpot van de ambtenaren. Gewoon diefstal, nooit bestraft. Er loopt nog een rechtszaak hierover. Dat de politiek echter ambtenaren nodig heeft bleek wel weer uit het weinig doordachte visiearm regeerakkoord.

Rutte/Samson cs doen het slimmer, ze zetten een grote groep Nederlanders (ook leerkrachten) gewoon jaren op de nullijn. Zogenaamd uit solidariteit met de rest van Nederland die natuurlijk niet op de nullijn zit. Zo kreeg het personeel van de “staatsbank” ABNAMRO een salarisverhoging per 1 januari 2011 van 1% en per 1 juli 2012 met 2%. ING personeel kreeg 1% per 1 september 2011. Let wel ik klaag niet, maar besef dat er ook ambtenaren zijn die niet zo hoog zijn ingeschaald als ik. Die dus eigenlijk in de groep Samson horen. Alleen interesseert Samsom en Rutte zich niet in deze groep omdat het slechts ambtenaren zijn.

Zo zitten de ambtenaren gedurende 2011, 2012, 2013 en 2014 in ieder geval op de nullijn. Ik kan niet over alle jaren het netto-effect uitrekenen maar over 2012 lukt me dat wel. Bruto 0% en netto achteruitgang (wegvallen spaarloon, premieverhogingen) van -3,1 %. Ik geloof dat de inflatie dit jaar uitkomt op 2,9%. Een koopkrachtverlies over 2012 van 6% in één jaar dus! Over 4 jaar is een koopkrachtverlies van 20% alleszins redelijk. Kijken wie zich daar in Den Haag eens over kan opwinden. Tot die tijd blijf ik jaloers op een koopkrachtverlies van 6% over 4 jaar.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

