De last van het Bureauwerkkruisje

Binnenkort heb ik mijn verkorte beoordeling, de ‘VKB’. Het nieuwe Bureauwerk is vergeven van de gesprekken. Aan het begin van het jaar is er het planninggesprek. Uitgebreid schrijf je dan op wat je het komend jaar gaat doen. En natuurlijk ook welke competenties je daarbij gaat inzetten. Hulpmiddel is je functieprofiel, een taakomschrijving van de Here op aarde Alsof je trouwens de competenties even uit je rugzak kan halen, maar goed. Daarna volgt het Mid Time Review gesprek. Is er voortgang en hoe zit het toch met die competenties? Fikse verslagen natuurlijk en handtekeningen eronder. Na ongeveer een jaar vind je ze dan misschien terug in je digitale persoonsdossier. Want alles wordt vastgelegd en zorgvuldig opgeborgen. Voor later. De bureaucratie moet immers gevoed worden.

Het laatste gesprek is het belangrijkste want los van een beoordeling van die onvermijdelijk competenties word je ook “gekruisigd”. Dat beoordelen van de competenties is maar gekwebbel het gaat om het kruisje. Op een puntenschaal wordt je inspanning van een jaar gewogen en beschikt. Het is een 5 puntenschaal dus het is wel duidelijk, het kruisje moet zoveel mogelijk naar rechts. Liefst helemaal rechts want misschien krijg je dan wel een extra vette gratificatie. De bonus! In mijn dromen schiet het gesprek wel eens door mijn hersenen. Ik word er badend van het zweet in wakker. Het verloopt dan zo:

‘Ik zet het kruisje in het midden’
‘Het midden?!?’
‘Ja’
‘Maar ik heb het toch hartstikke goed gedaan??’
‘Nou, niet op al je competenties,
wat dacht je zelf dan?’
‘Nou, zeker rechts van het midden’
‘Ehhhh misschien wel helemaal rechts’
‘Ja, jammer maar ik denk daar toch anders over’
‘En nu??’
‘Je kan in beroep’
‘Dus ik krijg geen gratificatie?’
‘Nee, volgend jaar wel weer een nieuwe kans’

Gelukkig ligt C naast me zacht te ronken. Het was een droom. Ze moeten mij nog kruisigen  Ik heb de competenties toch onder de knie?!? Dat kruisje gaat wel goed komen.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Bureauwerk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

