***** voor Abe Diddy and the Krautboys

Ooit waren de verjaardagen bij mijn broer voor minder goed horenden zoals ik lastig te bezoeken. Neefje Niels liet dan horen wat zijn laatste vorderingen waren op de gitaar. Nooit les gehad maar jaarlijks hoorde je de voortgang. Met JH en SRV als inspiratie ploeterde hij voort. Een echte autodidact dus. Via de rap van Groen als Gras richtte hij samen met twee maten Abe Diddy and the Krautboys op. Hun eerste CD ‘Save Us’ was al een grote verrassing met de klassiekers ‘Concrete Hell’ en ‘All seein’Eye’. Toen terecht goed voor een goede recensie ook in OOR.

Follow

Het heeft even geduurd maar inmiddels is er eindelijk de lang verwachtte tweede CD uitgekomen: Follow. Een professioneel uitgebrachte CD. Mooie hoes(ontwerp) en prettig doosje (altijd belangrijk, zie ook mijn blog het scheurtje).

De Krautboys hebben mij niet teleurgesteld. Allereerst zijn ze niet met drie gebleven maar hebben ze muzikanten toegevoegd. Een goede sax op het prachtige indrukwekkende ‘Kraftlust’ met gewoon een geil eind. Bluesharp op het slowblues ‘Sailin’’ en ‘Cubes’ en een lekker opzwepend koortje (en solo van Niels) aan het einde van Follow, het titelnummer.

De Krautboys laten zich zelf ook goed horen, het stevige wat ruige gitaarwerk van Niels ( goede solo’s Niels!) en en de lekkere vette bas van Gilles. En natuurlijk de opzwepende drums van Jasper. En natuurlijk weer allemaal eigen composities.
Mijn favoriet is het laatste nummer ‘The Night’, een monumentaal nummer. Niels is muzikant onder muzikanten. Grandioos solowerk met prachtig daarachter de bas en drum. Lekker lang zoals het hoort voor blues en rockfanaten. En natuurlijk de wat sombere stem van Niels die mij doet denken aan Tom Waits.

Natuurlijk ik ben niet echt objectief hier, overigens wel kenner, maar dit is toch wat anders dan een setje tussen de schuifdeuren. Dit is een 5 sterren CD, dat is helder. Wat de heren missen is een goede plugger. Want dit werk hoort op de luisterpaal en of DWDD. Het was mijn 500ste CD, een die deze mijlpaal waard is.
Op you tube kan je je vergewissen of ik gelijk heb. Te koop op I Tunes en Bol.com

O ja: “And this record must be played loud”

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

