Een leven lang genieten

Tibetan Bird

 

Ik kan het niet laten, ik ben al een leven lang fan van Karel Appel. Ik denk een van Nederlands grootste kunstenaars. Ik kijk ook weer uit naar de opening van het Stedelijk in Amsterdam waar een fantastische muurschildering van hem is te bekijken. Dat was mijn kennismaking met moderne kunst toen ik met mijn CJP even ‘stoer’ een bak koffie ging drinken in het Stedelijk. Kijken naar werk van Appel maakt je vrolijk en optimistisch. De soms wat naïeve figuren en de heerlijke kleuren maken je altijd weer blij. Er staan flink wat catalogi in mijn kast en als je zijn biografie van Cathérine van Houts heb gelezen ga je ook heel anders naar hem kijken. Appel, tot op late leeftijd actief, heeft een onwaarschijnlijk productief leven achter de rug. Zo’n 10 jaar terug waren we met B voor zijn CKV in Brussel om een overzichttentoonstelling te bekijken van recent werk. Opmerkelijk was dat hij toch weer een andere richting had gekozen. Leuk is ook de DVD verzameling met films van Ed van der Elsken: De verliefde camera. Hierin is een filmpje opgenomen van de jonge Appel als componist. Ik weet het niet zeker of de VPRO hem nog verkoopt maar dat zijn twee ´hebbeschijfjes´ van jewelste.

Appel in het Stedelijk

Toen ik 25 jaar ambtenaar was heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid om mij eens lekker te verwennen. Voor trouwe dienst krijg je dan een lekkere puist geld. In Amsterdam bij Reflex lag een prachtige litho, in een mooie lijst uit zijn streepjes periode eind 70 er jaren, te wachten op mij. Een mooi fris exemplaar nog helder zijn kleuren. Ik kan nu ook eindelijk zeggen, ik heb thuis een Appel aan de muur hangen. Elke dag maakt zijn ´Tibetan bird´ me weer even vrolijk.

En je weet het, sorry voor de kwaliteit van mijn foto’s!

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

