Kuifjes, spillebeentjes en te grote korte broeken

Catalogus met foto van Marcel Minnee

Afgelopen winter waren we op een prachtige fototentoonstelling ‘Gare du Nord’ in het GEM. Ik ben al van jongs af gek van 50er en 60er jaren fotografie. Al ver voordat het een trend is geworden. De wederopbouw uitgebeeld in harde zwarte kleuren en grove korrel. Mooie kinderkoppen met prachtige kuifkapsels, spillebeentjes in veel te grote korte broeken op opgespoten landjes. Mijn helden zijn Aart Klein en Ed van der Elsken. Op deze laatste kom ik hier nog wel eens terug.

Fotowandje

In het ICM in Haarlem heb ik me door de dozen vol met foto’s heen kunnen worstelen. Overigens een waar genot om dat te doen. Resultaat, een paar prachtige exemplaren uit de archieven van het fotopersbureau Particam. In dit geval Aart Klein en Henk Jonker. Ze drukten elkaars foto’s af. Achterop kun je het zien. De bovenste naam in de stempel is de fotograaf en de onderste is de drukker.

Foto Marcel Minnee

Een van de fotografen op Gare du Nord in het GEM was Marcel Minnee. Opmerkelijk, want dat is notabene de man van een collega van C. We hadden onze zinnen gezet op een van zijn foto’s. Eerst lekker bij hen gegeten en toen de moeilijke opgave uit een grote stapel prachtige drukken de keuze te maken. Het is gelukt. Voor de maaltijd hadden we een shortlist van 5 stuks . Na de maaltijd kozen C. en ik exact dezelfde uit. Dat krijg je naarmate je ouder wordt, je groeit steeds meer naar elkaar toe. Het is een foto geworden van een schoongespoten straat vroeg in de ochtend bij de Hallen in Parijs. Genomen in de zomer van 1961. Ik was toen 10 jaar. Marcel maakte de foto en een paar jaar later dook ik in de doka voor mijn door Aart Klein geïnspireerde fotoproducten.
Met excuus natuurlijk voor de foto’s bij deze blog.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

