24 Mei een belangrijke dag, open die fles

Bob Dylan nu

Ik kreeg voor mijn verjaardag de 4CD ‘Chimes of freedom’. 73 Prachtige liedjes door de meest uiteenlopende artiesten. Van Joan Baez tot Tom Morello en Pete Seeger tot Flogging Molly.

Donderdag 24 mei wordt Bob Dylan 71. Hij is precies 10 jaar ouder dan ik. En hij heeft een immens oeuvre opgebouwd. Vaak herken je de nummers maar heel vaak is het: verrek heeft ie dat ook al geschreven. Prachtige liedjes die je op allemaal verschillende manieren kan spelen. Mr Tambourine man in de snelle uitvoering van bijvoorbeeld the Byrds is totaal anders dan zijn eigen uitvoering. Liedjes die je meezingt en waar je van ontroerd van raakt.

Vorig jaar heb ik hem gezien. Samen met Bram in Rotterdam. Hij gaf een ‘retestrakke’ show. Geen woord gewisseld met het publiek en met een eigen draai aan elk nummer zoals vaak in zijn concerten. De stem schraapt en krast. Het interesseert Bob niets. Hij doet wat hij wil. Of de mensen het mooi vinden of niet. Maar toch ben je onder de indruk, hier staat een van de grootste popartiesten die ooit heeft geleefd. Bob gaat verder in zijn ‘never ending’ tour.

In ben een ‘late adopter’. In mijn platen verzameling staat maar 1 plaat van Dylan. En dat is nog een verzamelaar ook. Vreemd genoeg bracht Bram, mijn jongste zoon, mij weer in contact met Dylan. Via hurricane een nummer van een van zijn beter CD’s: Desire. Ik heb de achterstand in voorraad goedgemaakt. Inmiddels staan er 22cd’s in de kast. Van zijn allereerste tot zijn allerlaatste.

Een Dylan liedje maakt van de slechtste artiest nog een topper. Op mijn verjaardag direct dan ook maar toosten op Dylan.

Over Gerard

Art, music, news, I am crazy about it. Ironie, i love it.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

